Zdrowie

Na co zwrócić uwagę, wybierając gryf? Podpowiadają eksperci z firmy Gipara

• Zakładki: 33


Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z ciężarami, czy też jesteś doświadczonym zawodnikiem, który zęby zjadł na wyciskaniu, a i wyrzucanie sztangi nie jest mu obce, musisz zadbać o sprzęt dobrej jakości. Tylko w ten sposób zapewnisz sobie długoterminowe użytkowanie. Profesjonalny gryf pozwoli swobodnie i płynnie obracać sztangą, zapewniając przy tym maksymalne bezpieczeństwo. Na co zwrócić uwagę, wybierając gryf?

Rodzaj drążka

Gryf gryfowi nie jest równy. Istnieją różne rodzaje drążków o odmiennej specyfikacji.  Najpopularniejszy i najczęściej spotykany w siłowniach jest klasyczny gryf do sztangi, nazywamy olimpijskim. Waży 20 kg przy długości 220 cm.  Od innych typów drążków gryf olimpijski różni średnica, która wynosi 50 mm. Znakomicie sprawdza się przy dynamicznym treningu crossfitowym.  Wytrzymuje obciążenie do 450 kg. Jest na tyle sprężysty, że mimo dużych obciążeń, powraca do pierwotnego kształtu bez trwałej deformacji.  

Gryf olimpijski dzielimy na:

  • krótki — stanowi alternatywę do hantli, umożliwia precyzyjny dobór obciążenia;
  • prosty — sprawdza się w przypadku treningu siłowego ze sztangą z dużym obciążeniem, idealny do wzmacniania ramion, barków i klatki piersiowej;
  • łamany — stanowi znakomity wybór dla osób początkujących, gdyż ze względu na swoją budowę nie obciąża nadgarstków, odciążając również stawy łokciowe i obręczy naramiennych. 

Wzór radełkowania

Radełkowanie to po prostu ta szorstka część, na której kładziesz dłonie. Istnieją różne wzory radełkowania, a każdy z nich przynosi inne korzyści. Kwestia estetyki jest tutaj drugo-, a może nawet trzeciorzędna. 

  • Pasywny – jest dosyć płaski, ponieważ stal nie jest cięta głęboko i charakteryzuje się najmniejszą przyczepnością. Sprawdzi się w przypadku treningów wykorzystujących niskie obciążenie, np. przy rozgrzewce. 
  • Agresywny – ma kształt rombu z pojedynczym punktem, który poprawia przyczepność podczas ruchów. Sprawdza się przy dużych obciążeniach, ale niekoniecznie przy ćwiczeniach wymagających wielu powtórzeń. 
  • Wulkan – przypomina krater, którego krawędź styka się ze skórą. Ma największą powierzchnię ze wszystkich wzorów, by zapewnić najlepszą przyczepność. Sprawdza się przy większości ćwiczeń – od martwego ciągu po clean&jerk. 

Mechanika rękawów

Rotacja rękawów gryfu to często pomijana kwestia. Tymczasem jest ważnym czynnikiem, szczególnie dla osób trenujących olimpijskie podnoszenie ciężarów. Gdy rękawy się obracają, zmniejsza się możliwość kontuzji nadgarstków. W przypadku ćwiczeń związanych z pchaniem lub ciągnięciem rotacja rękawów nie jest konieczna. Nie obciążają one nadgarstków lub łokci tak bardzo, jak podnoszenia olimpijskie.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
54 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *