Zdrowie

Ćwicz codziennie. Wrksasana, czyli pozycja drzewa

• Zakładki: 57


Vrksasana oznacza dosłownie „pozycja drzewa”. Uczy nas stabilności i daje kontakt z ziemią. To jedna z podstawowych asan, czyli pozycji jogi. Choć figura drzewa jest dla początkujących, może sprawić trochę trudności. Ale warto się jej nauczyć i powtarzać każdego dnia.

Już sama nauka tej pozycji może wywołać… dużo śmiechu i poprawić humor. Bo tak najlepiej podejść do początkowych niepowodzeń. Nie dla każdego stanie na jednej nodze będzie od razu możliwe. Ale praktyka czyni mistrza, a pozycja drzewa, czyli Vrksasana, przynosi szereg korzyści.

Joga nie ma płci. Może ja uprawiać każda osoba. Tak naprawdę potrzeba tylko chęci. No i maty do ćwiczeń.

Trochę historii

Zasady jogi po raz pierwszy spisał filozof Patańdźali. Jego Jogasutry to 195 sentencji ułożonych w cztery księgi. Są podstawą klasycznego systemu jogi nazywanego raja jogą, jogą królewską. Asany – pozycje, z którymi dzisiaj kojarzona jest joga – są tylko jego niewielką częścią. Równie ważne są oddech, medytacja, asceza, odpowiednia dieta, a nawet sposób zachowania.

Jogą, jako mniej lub bardziej skomplikowaną sekwencją asan, Zachód zachwycił się w XX w. dzięki Krishnamacharyi. Ten charyzmatyczny jogin, uzdrowiciel i uczony z Mysore zmodernizował starożytną filozofię, a jego uczniowie stworzyli style praktykowane dziś na całym świecie przez ponad 300 mln ludzi, według szacunków International Yoga Federation.

Czym jest dzisiaj joga?

Joga jest uniwersalną nauką, umożliwiającą człowiekowi dotarcie do najgłębszej prawdy. Oznacza związek ciała z oddechem i umysłem. Wszystkie te trzy czynniki powinny działać zgodnie. Joga kultywuje sposoby zachowania równowagi w codziennym życiu i oznacza sprawność w działaniu. Działanie, którego rezultatem jest pojawienie się umiejętności, spokoju i moralności. Daje również czystość w postępowaniu, klarowność myślenia i stabilność umysłu.

Pozycja drzewa

Pozycja drzewa jest jedną z najprostszych pozycji stojących. Doskonale poprawia równowagę, stabilność, wzmacnia mięśnie brzucha, nogi i przede wszystkim kręgosłup. Jednocześnie pozwala rozciągnąć wewnętrzne mięśnie ud i pachwiny. To pozycja doskonała dla osób, które dużo czasu spędzają w pozycji siedzącej, ponieważ pomaga „wyciągnąć” kręgosłup oraz „otworzyć” klatkę piersiową i biodra.

Jak ją wykonać?

Aby wykonać prawidłową tę pozycję, trzeba stanąć stabilnie na jednej nodze, a stopę drugiej oprzeć na wewnętrznej stronie uda tej nogi, na której stoisz. Ręce możesz unieść wysoko, ku górze. Stopa powinna naciskać na udo, udo na stopę, to pomaga utrzymać równowagę. Jeśli początkowo masz problem z zachowaniem równowagi, ćwiczenie można robić, opierając się o ścianę, a potem próbować już bez wsparcia. Ta pozycja, jak jej nazwa, ma przypominać stabilnie stojące drzewo.

Dlaczego warto uprawiać jogę?

Trening ciała daje zdrowie i harmonię, pozwala precyzyjnie dotrzeć do różnych części naszego ciała. Praktyka asan dopracowywanych przez tysiące lat w zamierzony sposób działa na każdy mięsień, nerw, gruczoł i narząd człowieka. Ćwiczenia jogi czynią ciało silnym, elastycznym i lekkim. Umożliwiają odkrycie wszystkich naszych możliwości. Ćwicząc ciało poprawiamy oddech, koncentrujemy umysł i zaczynamy żyć pełnią życia.

Wystarczy godzina dziennie, a już można zauważyć jej dobroczynne działanie. Wykonywanie asan, pozycji jogi, przynosi ulgę zmęczonym mięśniom po wyczerpującym dniu. Odżywia tkanki, pozwala opanować codzienny stres, poprawia nastrój i urodę.

To nie tylko sprawność fizyczna. Joga daje harmonię ze światem, lepsze zrozumienie siebie, własnego ciała, a także jego potrzeb i ograniczeń. Dlatego podczas praktykowania często uczymy się pokonywać stare nawyki, prawidłowo siedzieć i poruszać się, po prostu zaczynamy bardziej świadomie i zdrowiej żyć.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
82 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.