Praca i kariera

Czym jest transport pneumatyczny? O rodzajach i zaletach transportu pneumatycznego opowiadają specjaliści z firmy GKM Siebtechnik

• Zakładki: 51


Transport oraz załadunek materiałów sypkich, drobnoziarnistych wymaga zastosowania efektywnych i bezpiecznych rozwiązań. W tym przypadku transport grawitacyjny czy mechaniczny nie zdają egzaminu – są mało wydajne i stosunkowo drogie. W tym przypadku zdecydowanie lepiej sprawdza się transport pneumatyczny. Na czym on polega, jakie są rodzaje i zalety transportu pneumatycznego?

Transport pneumatyczny – rodzaje i zastosowanie w produkcji materiałów drobnoziarnistych

W transporcie pneumatycznym nośnikiem jest powietrze, które dzięki różnicy ciśnień przenosi drobne, również sypkie produkty z jednego punktu do drugiego. Odbywa się to w układzie zamkniętym, którego integralną częścią jest kompresor bądź urządzenie ssące. Nadciśnieniowy transport pneumatyczny wykorzystuje kompresor, który zainstalowany na początku całego układu, przepycha transportowany materiał z punktu A do punktu B. Mimo że na końcu całego systemu instalowane są filtry pyłów, a materiał przepychany jest wraz z cząstkami pylącymi, ten rodzaj transportu pneumatycznego narażony jest na nieco większą emisję pyłu niż podciśnieniowy transport pneumatyczny. Jego ograniczeniem jest również możliwość transportu wyłącznie z jednego punktu, z kolei możliwy przesył na dużych odległościach to największa zaleta tego rodzaju systemu do transportu pneumatycznego.

Podciśnieniowy transport pneumatyczny również wykorzystuje powietrze jako nośnik i różnicę ciśnień. Jednak w tym przypadku zastosowanie znajduje urządzenie ssące, instalowane na końcu układu. Urządzenie to zasysa powietrze wraz z materiałem sypkim i pyłem, który trafia do filtrów, umieszczonych na końcu systemu, tuż przed urządzeniem ssącym. Ogromnym atutem tego rozwiązania jest możliwość transportu produktu z kilku punktów, np. z kilku big bagów oraz redukcja emisji pyłów. Ograniczeniem podciśnieniowego transportu pneumatycznego jest z kolei niewielka długość systemu – transport ten możliwy jest wyłącznie na niewielkich odległościach.

Dodatkowa kontrola jakości w transporcie pneumatycznym

Zarówno w podciśnieniowym, jak i nadciśnieniowym transporcie pneumatycznym możliwe jest wprowadzenie dodatkowej kontroli jakości. Wystarczy na dowolnym odcinku układu zainstalować przesiewacz kontrolny, który separuje niechciane cząsteczki. Zastosowanie przesiewaczy w transporcie pneumatycznym nie jest obowiązkowe, jednak poprawia ono jakość produktu, a dodatkowo zmniejsza emisję pylenia, co ma szczególne znaczenie w przypadku transportu nadciśnieniowego.

Transport pneumatyczny znajduje zastosowanie przede wszystkim w branży rolnej i spożywczej. Dlatego wszystkie zastosowane w układzie urządzenia, również przesiewacz kontrolny, muszą być przystosowane do standardów spożywczych, a w przypadku zagrożenia wybuchowego, muszą także posiadać certyfikat ATEX.

Fot. Shutterstock.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
66 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *